Управление на кариерата

индивидуална и организационна роля

„Най-щастливите хора на света са тези, които цяла година се занимават с това, което биха искали да правят през лятната отпуска.”    Марк Твен

Управление на кариерата е „гореща” тема в бизнес средите, но колко хора наистина мислят за реалното значение на  понятието, за това кой е отговорен и най-вече как ефективно да управляваме Кариерното си развитие. Ако попитате вашите приятели какво правят, за да управляват своята кариера, колко от тях могат да дадат съгласуван отговор на този въпрос?

Да управляваш кариерата си до голяма степен означава да правиш добър баланс между използването и развитието на собствените си знания, умения и опит, да планираш и анализираш пазара на труда, и чрез тези дейности да се поставяш в ситуации, които позволяват да се възползваш от предложените професионални възможности.

Процесът за управление на кариерата стартира с поставянето на конкретна цел. Тази задача може да представлява голяма трудност за човек, който не разполага с познания за възможностите, за професионално развитие и/или не е напълно наясно със своите таланти и способности. В тези случаи от изключителна важност е включването на специалист по човешки ресурси или кариерен консултант, които да изразят професионално и адекватно мнение по горепосоченият въпрос на база на изготвяне на кариерни оценки, които да бъдат стъпка при идентифициране на възможности и кариерни пътеки.

Нашите съвети към Вас!

Погледнете на управлението на кариерата като комплекс от четири последователни дейности – “планиране на кариерата”, “организиране на действията за изграждане и развитие на кариерата”, “лично ръководство на действията”, “личен контрол върху кариерното развитие”.

 Стъпка 1:

Съставете план за кариерно развитие, чрез който да  получите отговор на въпроси от типа: „Къде съм сега?”, „Къде искам да бъда?”,  „Какви стъпки да предприема за да осъществя желанията си за кариера?”. Отговорите на тези въпроси ще Ви помогнат да се вгледате в себе си и самоанализирате, ще можете адекватно да планирате вашата кариерна цел и да предприемете конкретни действия за осъществяването им.

Стъпка 2

Вие сте изготвили вашият план за кариерно развитие, предприемете стъпки за организация на действията си.

  • Проучете различни възможности за тренинги и обучения във фирмата и извън нея;
  • Предприемете необходимите действия, по този начин посочените стъпки в изготвения от вас план, няма да останат само изписани на лист хартия, а ще бъдат измерими с конкретни действия и постигнати резултати;
  • Изграждайте и поддържайте лична мрежа от взаимоотношения , чрез които ще бъдете обградени от хора, с които ще имате сходни професионални интереси, ще може да обсъждате конкретни идеи, ще разширявате познанията си и др.

Стъпка 3

Водете се от вашето лично ръководство за кариерно развитие, което е изградено на база вашите собствени идеи, самовдъхновение, мотивация, израстване, лидерство и др, така няма да изгубите собствения си Възглед и представа за това какъв искате да бъдете и как да постигнете начертаните цели без да изгубите себе си.

Стъпка 4

Това може би е най-важната и комплексна стъпка, която съдържа в себе си два равнопоставени фактора „личните кариерни постижения” и „фирмени кариерни постижения”, които в конкретни ситуации могат да предизвикат несигурност и колебание във вас, но същевременно с това биха Ви показали до колко избора ви на конкретна професия или изпълнението на определена професионална цел работят на една „честота”.

Не забравяйте, че първоначалният кариерен план може да търпи корекции, всички сме наясно, че не всичко е възможно да се предвиди и ако наблюдавате периодично плана си за кариера, можете да контролирате и да вземете решения за нови, по-адекватни на ситуацията действия и ресурси.

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>