Кариера с помощта на НЛП

Какво е НЛП?

Момче попитало майка си:
– Какво е НЛП?
Майка му отговорила:
– Ще ти кажа след малко, но първо трябва да направиш така, че да можеш да разбереш. Виждаш ли дядо си, който седи на стола ей там?
– Да – казало момчето.
– Иди и го питай как е артритът му днес.
Момчето се приближило до дядо си.
– Дядо – казало то – как е артритът ти днес?
– Ох, зле е, синко – отговорил старецът. Винаги е по-зле във влажно време. Днес едва мога да си движа пръстите.
Болка преминала по лицето на дядото. Момчето се върнало при майка си.
– Той каза, че е зле. Мисля, че го боли. Ще ми кажеш ли сега какво представлява НЛП?
– Обещавам да го направя след минута – отговорила майката – сега иди и попитай дядо си кое е най-смешното нещо, което си направил като малък.
Момчето отново се върнало при дядо си.
– Дядо – казало то – кое е най-смешното нещо, което съм направил, когато съм бил много малък?
– О – усмихнал се той – ти правеше много неща. Едно време играеше с приятеля си на Дядо Коледа и бяхте поръсили цялата баня с талк, като се преструвахте, че това е сняг.  Аз много се смях, но не бях аз този, който трябваше да почисти.
Той се взрял в далечината с усмивка на лице.
– Един път те изведох на разходка. Беше прекрасен ден и ти пееше детска песничка, която току що беше научил. Пееше силно. Един мъж мина покрай нас и те изгледа накриво. Той мислеше, че ти си прекалено шумен. Помоли ме да ти кажа да бъдеш по-тих. Ти се обърна и му каза: “Ако не харесвате пеенето ми, можете да идете и да си сварите главата”. И ти продължи да пееш още по-силно…
Старецът се изсмял със задоволство. Момчето се върнало при майка си.
– Чу ли какво каза дядо? – попитало момчето.
– Да – отговорила майката – Ти промени настроението му с няколко думи. Това е НЛП.

И така – НЛП (Невро-лингвистично програмиране) е цялостна система за изследване и въздействие върху усещанията и преживяванията, както и върху състоянието и настроението на околните. Това е умение да наблюдаваме и оказваме влияние върху чувствата и емоционалните реакции на хората. Невро-лингвистичното програмиране /НЛП/ се основава на идеята, че чрез сетивата си ние възприемаме само малка част от света. Нашето виждане за околните е пречупено през призмата на опита ни, убежденията ни, нашите ценности и предположения.

За да имаме успех в начина си на общуване с околните е необходимо да преминем през няколко етапа – от опознаване на човека, до адаптиране, с цел създаване на доверие, и използване на адекватни речеви стратегии.

Опознаване на събеседника

Независимо дали разговаряме с колега, или по-висшестоящ от нас, правилата са еднакви. Трябва да се опитаме максимално да опознаем своя събеседник – чрез наблюдение на неговите реакции, настроение, реч. При всеки човек различните комуникационни канали са с различна изразност – очите (визуален), ушите (слухов), усещането (кинестетичен). Начинът на изказване на Вашия партньор, езикът на тялото му, движението на очите, позата и използваните от него глаголи ще Ви помогнат точно да разберете, чрез кой от сетивните си органи той прави изводи. Продължавайки разговора, използвайте същия този канал на възприемане. Тогава можете да сте сигурни, че Вашето послание ще стигне до човека срещу Вас, защото Вие започвате да говорите на неговия език.

Пример: Ето различни начини да кажете „Не разбирам” – в зависимост от комуникационния канал, който използвате:

Визуална – На тъмно съм, имам неясна представа, покажи ми какво имаш предвид, сляп съм по въпроса;

Слухова – Звучи ми като китайски, звучи ми непознато;

Кинестетична – Не мога да хвърлям ези-тура, за да взема решение.

Предизвикване на неосъзнато доверие

Ефективната комуникация е в основата на всички междуличностни отношения. Използвайки еднакъв комуникационен канал човек се синхронизира със своя събеседник и това създава неосъзнато доверие. Контактът с очите е най-силният метод за невербална комуникация между хората. Не забравяйте да установите зрителен контакт със своя събеседник, тъй като това води не само до създаване на неосъзнато доверие, но и прави положително впечатление.

Ефективни комуникационни стратегии на работното място

  • Дръжте се професионално, особено когато разговаряте с по-висшестоящ от Вас;
  • Слушайте с емпатия – умението да изслушвате другите и да показвате интерес е изключително важно в работната среда;
  • Насърчавайте откритата комуникация – комуникацията на работното място няма да бъде ефективна, ако хората не смеят да споделят своите мисли, проблеми и идеи;
  • Тоналност – винаги имайте предвид посоката на Вашата интонация, по време на разговор, особено ако е с по-висшестоящ от Вас:
  1. Повишаването на интонацията на гласа в края на изречението винаги се възприема като въпрос;
  2. Когато запазите интонацията на гласа си равна, това се схваща като твърдение;
  3. Ако снижите интонацията на гласа си в края на изречението, това винаги се възприема като заповед.
  • Мислете позитивно – избягвайте да се конфронтирате с Ваши колеги, особено когато се опитвате да докажете, че сте прави. Ефективната комуникация на работното място се фокусира върху корпоративната култура, мисията и целите на самата организация. Ако сте обвинени за нещо или се чувствате засегнати от коментара на служител, изслушайте го внимателно, отговорете с такт и пренасочете разговора към служебните си задължения, като избягвате лични въпроси.

Говорете с добро за хората около Вас – лесно е да се фокусирате върху грешките и недостатъците на околните. Но ако изтъквате добрите качества и усилията, които полагат хората около Вас, това неминуемо би довело до по-висока мотивация и насърчаване на добрата комуникация.

С помощта на НЛП, човек може да „моделира” своите по-успешни схеми на поведение, така че да може да ги прилага в сфери, в които той самият не е толкова успешен.

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>