Мотивационно писмо

Полезни съвети

КАК ДА НАПИШЕМ ПЕРФЕКТНОТО МОТИВАЦИОННО ПИСМО?

Мотивационното писмо (Cover letter) е онова нещо, което би Ви отличило от останалите кандидати и би накарало потенциалните Ви работодатели да искат да се запознаят с Вас. Ето защо е добре да се спрем много внимателно върху това как да го напишем.

Нека проследим следната ситуация: В условията на икономическа криза, каквато е в момента, за една не много висока позиция в офиса пристигат около 300-500 CV-та. От тях трябва да се изберат не повече от 10-15 човека, които да бъдат поканени на интервю. В този случай всички детайли са от значение и голямо внимание се обръща на мотивационното писмо. Именно то ще Ви отличи от останалите.

Разбира се, няма да се заблуждаваме, че дори и едно перфектно мотивационно писмо няма да свърши своята работа, ако CV-то, което го придружава е неубедително. Но ако все пак смятате, че Вие сте подходящият човек за конкретната свободна позиция и имате необходимия опит за това, то тогава отделете своите 30 минути, за да направите едно уникално писмо.

ЗЛАТНИ ПРАВИЛА

  • Никога не използвайте готови текстове от примерни мотивационни писма, които сте намерили в интернет, колкото и хубави да Ви се струват, тъй като е твърде вероятно и много други хора да прибягнат към същото. Човекът от отдел “Човешки ресурси” най-вероятно знае всички тези клишета наизуст и вместо да прибави стойност към Вашата кандидатура, готовото (дори и леко променено) мотивационно писмо може да създаде обратен ефект;
  • Винаги отделяйте достатъчно време, за да съставите своето уникално мотивационно писмо, което да Ви приближи към целта – да Ви поканят на интервю;
  • Мотивационното писмо винаги е насочено към точно определена компания и при това за конкретна позиция. Ето защо всеки път трябва да създавате своето ново мотивационно писмо, което да бъде специфично за конкретната вакантна длъжност;
  • Не допускайте грешки. Жизнено важно е работата Ви да не съдържа правописни грешки. Това пряко показва нивото на Вашата култура, образование, както и как се справяте с кореспонденцията;
  • Покажете с какво сте ценни за работодателя. Това е основна задача на всяко мотивационно писмо. Тук е моментът да покажете на какво сте способни. Не бъдете скромни, но и бъдете реалисти;
  • Ако, както в много случаи се получава, имате подходяща квалификация, но до момента не сте работили точно тази работа или сте заемали по-ниско ниво, приведете като довод уменията си и аналогията в дейностите. Наблегнете върху това, че уменията Ви са напълно съвместими с новата длъжност;
  • Ако не сте достатъчно квалифицирани, за съответната работа, единственият Ви избор е да подчертаете интереса и желанието си да заемете тази длъжност. Може да звучи малко налудничаво, но този подход върши работа доста по-често, отколкото очаквате. Ако притежавате съвместими умения е добре да ги упоменете.

СТРУКТУРА

Често мотивационното писмо има следната структура:

Начало: Посочете точно позицията, за която кандидатствате, фирмения адрес, както и името на компанията, които също трябва да са правилно изписани. Грешки в името на човека са недопустими.

Първи абзац: Защо Ви интересува тази работа, от къде сте научили за нея, каква квалификация притежавате (не повтаряйте информацията от автобиографията, а я разширете). Покажете, че сте подходящият кандидат за тази позиция. Впечатлете работодателя още в началото с примери за знания и квалификации, които притежавате в различни области.

Втори абзац: Кои аспекти от новата работа поставят предизвикателства към Вас и с какво ще допринесете за нея. Акцентирайте върху силните си страни. Добре ще е тук да представите най-важните моменти от професионалното си развитие, като започнете от последната Ви работа и вървите към предходни назначения.

Трети абзац: Ако притежавате допълнителни квалификации, които да съответстват на вакантната длъжност, сега е моментът да ги споменете (допълнителни езици, владеене на специфични програми и др.).

Финал: Тук основната мисъл е – „ Заедно ще работим добре и затова би следвало да ми дадете работата”. Добре е да завършите писмото с това, че сте на разположение за разговор.

КРАТКИ СЪВЕТИ

  • Поберете мотивационното си писмо на по-малко от една страница;
  • Избягвайте честата употреба на местоимението „АЗ“, когато пишете мотивационни писма. Старайте се да използвате алтернативи – „В моята работа” и т.н. Често срещана грешка е да се започва всеки абзац с „Аз..”;
  • Разкрийте Вашите мотиви да пишете на съответния работодател;
  • И накрая, но не на последно място, проявете стил, находчивост и оригиналност, за да направите кандидатурата си още по-атрактивна.

Сега вече сте готови да използвате и попълните нашата бланка за МОТИВАЦИОННО ПИСМО!

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>